Monday, September 22, 2008

sejarah ting2 bab7 Dol Said pahlawan Naning

Naning terletak antara Rembau dengan Melaka yang di tadbir oleh Dato Naning Abdul Said. Pusat pentadbiran terletak di Taboh.Daerah Naning kaya dengan hasil keluaran seperti padi, buah-buahan,sirih dan bijih timah yg telah mendorong British utk mendapatkan Naning.

Faktor-faktor penentangan Dol Said
1. Mempertahankan kemerdekaan dan kedaulatan Naning
selepas perjanjian Inggeris-Belanda 1824, British telah mendakwa Naning sebahagian dari Melaka dan menuntut rakyat Naning mematuhi peraturan yg ditetapkan di Melaka. perkara ini tidak disenangi oleh rakyat Naning yang menganggap Naning sebuah daerah yg merdeka dan berdaulat.
2. Menentang bayaran cukai
melalui undang-undang 1830 British telah memaksa Naning membayar cukai 1/10 daripada hasil keluaran pertanian.Arahan ini telah menimbulkan kemarahan rakyat Naning.
3. Menentang pelaksanaan Undang-undang British
undang-undang barat (peraturan penghulu) telah menggugat kuasa dan kedudukan Dol Said kerana melalui undang2 ini penghulu tidak dibenar mengendalikan kesalahan(kes) jenayah.

Proses penentangan
Perang Naning 1 (1831)
British telah mengisytiharkan Dol Said sebagai penderhaka lalu menghantar seramai 150 sepoi(tentera upahan) yg di ketuai Kapten Wyllie untuk menyerang Dol Said tetapi tentera British telah berjaya ditewaskan oleh Dol Said.
Sebab kemenangan Dol Said:
1. Taktik perang gerila
2. Mendapat bantuan luar spt Seri Menanti,Sg Ujong,Johol dan Muar

Perang Naning 2 (1832)
Kolonel Herbert telah mengetuai serangan terhadap Naning dengan kerjasama Rembau. Dalam peperangan ini Dol Said telah berjaya ditewaskan.

Kesan Perang Naning
1. Taboh iaitu pusat pentadbiran Naning telah ditawan dan rumah penduduk dibakar
2. Dol Said berundur ke Seri Menanti dan akhirnya menyeraj diri kpd British
3. Naning telah disatukan dengan Melaka
4. Dol Said diberi pencen dan rumah di Melaka
5. British telah kerugian sebanyak 100 000 paun sterling

No comments: