Monday, September 22, 2008

sejarah ting2 bab7 perjuangan di Kedah

perjuangan rakyat Kedah telah dipimpin oleh sultan Ahmad Tajuddin untuk membebaskan Kedah daripada Siam.

prosese penentangan:
1. Tunku Abdullah telah memimpin tentera pada tahun 1823 untuk membebaskan Kedah melalui Seberang Perai tetapi gagal kerana Siam telah dibantu oleh British.
2. Tunku Kudin telah berjaya menawan Kuala Kedah pada tahun 1831 melalui Melaka tetapi sekali lagi British telah membantu Siam dengan menghantar 5 buah kapal perang utk mengepug perairan Kedah yang telah menyebabkan Kedah terputus bekalan makanan dan senjata serta Tunku Kudin terkorban.
3. Sultan Ahmad Tajuddin telah merancang untuk menyerang Siam pada tahun 1836 melalui Bruas tetapi telah berjaya dikesan oleh British dan beliau telah ditangkap.
4. Tunku Muhammad Saad telah berjaya menawan selatan Kedah. kota Kuala Kedah dan mara ke Songkla tetapi sekali lagi British telah bantu Siam.

walaupun perjuangan rakyat Kedah mengalami kegagalan tetapi semangat perjuangan yg ditinjukkan oleh rakyat Kedah telah menyebabkan Siam telah mengembalikan takhta kepada sultan Ahmad Tajuddin pada tahun 1842 setelah rundingan Siam-Tunku Daei berlangsung di Bangkok.

No comments: